آشنایی با بعضی سبکهای تئاتری
 
گروه تئاتر اندیشه شهرستان شوش
تشریح عملکرد گروه

آشنایی با بعضی سبکهای تئاتریتئاتر

ناتورالیسم :  این سبک در پایان سده نوزدهم میلادی ابداع شده در نمایشی که جبر محیطی حاکم  باشد و زندگی انسانها به طبیعت بازگردانده شود یا در سیر نمایش در زندگی انسانها از طبیعت استفاده  شود و گفتگوها کاملاً عامیانه باشد ناتورالیسم نامیده می شود این سبک توسط امیل زولا داستان نویس و نمایشنامه نویس فرانسوی ابداع گردید .

 

اکسپرسیونیسم :  هنگامی که نمایشی می کوشد ذهنیت شخصیتها ی اصلی خود را تعبیر و تفسیر نموده و به آنها عینیت خارجی اعطا نماید سبک آن نمایش اکسپرسیونیسم می باشد این سبک در آغاز قرن بیستم سال ۱۹۰۵ در آلمان بوجود امد و توسط جک آی وان نویسنده و کارگردان متفکر آلمانی ابداع شد .

ترازو : عدالت                          شیر : شجاعت                              سیاه : سوگواری

تاج : سلطنت                         گل سرخ : زیبائی و ایثار                  سرخ : خون و غضب

کبوتر : صلح و پیام رسانی        لاله : جوانی        کفتار یا کرکس : مفت خوری یا مرده خواری

سفید : پاکی و صلح

اپیک تئاتر :

نمایشی که دو جنگ خاص یا اهداف سیاسی خاص اساس آن باشد و ان را تعقیب نماید اپیک تاتر گفته می شود که توسط برتولت برشت کارگردان و نمایشنامه نویس معروف جهانی ابداع گردید .

آشنایی با بعضی سبکهای کمدی رایج :

کمدی کلاسیک : به هر نوع کمدی که تماشگر از طنزهای ذهنی عقل پسند و عمیق و پیچیده و حرکات حساب شده بازیگران بخندد کمدی کلاسیک گفته می شود که به این نوع کمدی پدیده کمدی نویسان دوره یونانی و روم باستان اطلاق می گردد .

کمدی رومانتیک : به هر نوع کمدی که تماشاگر از سوء تعبیرها و دو پهلو گویی ها و اشتباهات ابلهانه و سفاهتهای اخلاقی بازیگران بخندد کمدی رومانتیک اطلاق می گردد که این نوع کمدی پدیده سده پانزده و شانزده میلادی می باشد .

آشنایی با موریس مترلینگ بنیان گذار مکتب ایستایی:

 موریس مترلینگ شاعر و مقاله نویس و متفکر و نمایشنامه نویس بلژیکی در سال ۱۸۶۲ در شهر ژن متولد شد پدرش سر دفتر اسناد رسمی و مادرش دختر وکیل دادگستری بوده وی تحصیلات خود را  در همان شهر ادامه داده در دانشگاه ژن مشغول تحصیل شد و از همان دانشگاه در رشته حقوق فارغ التحصیل شد و به پاریس عزیمت نمود در آنجا در حالیکه وکیل زبده دادگستری بود با چهره های ادبی زیادی آشنا گردید بعد از مدتی از  وکالت دعاوی خسته و دلزده شده به ادبیات روی آورد در سال ۱۸۸۶ اولین اثر خود را با نام (قتل عام بیگناهان ) نوشت و پا به عرصه تئاتر گذاشت بعد از سه سال یعنی در سال ۱۸۸۹ نمایشنامه بسیار جذاب (شاهدخت مالین )را تصنیف نمود .وی در سال ۱۸۹۵ با یک بازیگر تئاتر بنام ژرژت موبلانگ ازدواج نمود و در سال ۱۹۱۱ جایزه ادبی نوبل در ادبیات را از آن خود کرد در ادامه زندگی خود به کشورهای زیادی مثل ایتالیا ، اسپانیا ، انگلستان و آمریکا مسافرت نمود نمایشنامه های ماندگار دیگری مثل زندگی مورچگان ، عقل و سرنوشت و چندین رمان و نمایشنامه نوشت و در سال ۱۹۴۷ در اثر سکته در آمریکا درگذشت .


 

امپرسیونسیم : نمایشی که شخصیتهای مبهم و مخدوش و اندیشه های آنان القایی و تا حدودی تاویلی باشد سبک ان نمایش امپرسیونیسم یا تاثیر گرایی می باشد . که این سبک در نیمه دوم قرن نوزدهم بوجود آمد و توسط آنتوان چخوف ابداع گردید .

آوانگاردیسم :  نمایشی که درونمایه و هم شکل آن ابتکارها و خلاقیتهای سنت شکنانه اعمال گردد سبک ان نمایش آوانگاردیسم یا پیشتازگرایی می باشد که در اواخر قرن نوزدهم توسط ادوارد آلبی نمایشنامه نویس آمریکائی ابداع گردید .

سوررئالیسم : نمایشی که جز صحنه همه چیزش غیر واقعی باشند و بازیگران آن اعمال غیر واقعی در سیر داستان انجام دهند سبک ان نمایش سوررئالیسم  یا فراواقعیت گرایی می باشد که در بین سالهای ۱۹۲۰ الی ۱۹۳۰ میلادی در فرانسه توسط آپولیئنز ابداع گردید .

سمبولیسم :  نمایشی که در آن آهنگ کلام و رمز بیان و هیجان و استقلال وجود داشته باشد . و شئی یا منظور خاصی را با شئی دیگر نشان دهد به آن سبک نمایش سمبولیسم می گویند که در سال ۱۸۸۰ توسط بودلر شاعر فرانسوی در شعر و توسط استفن ملارمه در تئاتر ابداع گردید. که ذیلاً به نمونه هایی اشاره می گردد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پنج شنبه 14 آذر 1392برچسب:, :: 22:4 ::  نويسنده : روابط عمومي گروه